Poemes breus de Miquel Martí i Pol fets cançó




martinians

Jordi Bertran després de musicar poemes de Joan Salvat-Papasseit amb "Estem Salvats!" al disc "Poeta de la llum" (DiscMedi, 2011), hi torna ara amb la formació "Martinians" integrada per Dani Morén, Coqui Castells, Ariadna Just i Adrià Heredia per fer el mateix amb Miquel Martí i Pol en el disc "Abcd martinià Vol. 1" , que inclou cançons amb la primera meitat dels poemes breus que Martí i Pol va anar escrivint a partir de les lletres de l’abecedari, i que estreen a la 9a Edició del Festival de Canço d'Autor BarnaSants 2014.
Un disc molt eclèctic en el les músiques es deixen portar per la poesia Ritmes afrocubans, funky-disco, blues, swing, rumba catalana...
No hi ha fronteres ni complexes per anar on la música i la poesia ens portin. Com diu un del poemes del disc "Obert a totes les músiques què esperes per fer prodigis".

Poeta de la Llum - Noticies

01. Acull ..... 02:42
02. Bandera..... 02:03
03. Camí ..... 03:18
04. Diferència ..... 03:06
05. Esperança..... 04:01
06. Frontera ..... 02:38
07. Glops ..... 02:52
08. Humaníssim ..... 02:58
09. Imaginari ..... 03:06
10. Joc ..... 01:31
11. Kitsch ..... 03:16
12. Límits ..... 02:22
13. Miratge ..... 02:49
14. Només ..... 02:53
15. Obert ..... 03:05
16. Bonus Track: Kitsch Laq Remix ..... 03:00

1 Acull (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

A ritme de afroperuà de zamecueca obre aquest poemari musical martinià aquesta canço que ens recorda que amb fe tots el somnis són possibles.

Acull els somnis
com el que són, un acte
de fe en la vida




2 Bandera (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Com un himmne aquesta cançò reflecteix un sentiment internacionalista d'amor a la humanitat.

Farem bandera
dels vuit vents que proposen
múltiples rutes


3 Camí (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

En clau de txatxatxà i amb un clar sabor a rock llatí reflexionem sobre la dificultat i responsabilitat que implica la llibertat. Qualsevol camí que s'escolleixi implica triar i sempre implica un esforç aconseguir el que ens proposem i això que ens proposem és el que ens farà escollir i caminar.

Cap camí és fàcil.
tots ens plantegen reptes.
tots fan preguntes


4 Difèrencia (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

En un ambient entre jazz i rock simfònic, la diferència és l'oportunitar d'aprendre i construir junts, doncs on no hi arriba un arriba l'altre, per a construir amb fonament forts cal la confiança qu esdevé fe quand és confiança en algú desconegut.

La diferència
com un espai per creure
més en els altres.


5 Esperança (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Amb un càlid i tendre bolero les emocions més intimes són les que abriguen l'esperança per tal que seguixi ben viva.

Per l’esperança
fins el reducte càlid
de la tendresa


6 Frontera (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Amb una rumba celebrem que tota pena té un final i sempre hi ha un costat bonic a cada expèriencia però que sovint només es pot veure quand ja ha passat.

A la frontera
dels espais més inhòspits
hi creixen roses


7 Glops (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Una cançó gairebé de bressol per a il·lustrar el pas lent d'una tarda a glops d'aquest licor que és la vida.

A glops lentíssims
beus el licor d’aquesta
tarda tranquil·la


8 Humaníssim (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Només de de l'autocrítica i la humilitat pots arribar a conèixe't realment i sent conscient de les teves mancances pots millorar com a persona. Com es sol dir, ningú és perfecte i el més humà és reconèixer les teves limitacions. Aquesta cançó podria ser, doncs, el blues de l'auto-crítica.

Per l’humaníssim
camí de les mancances
et pots conèixer.


9 Imaginari (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

El ritme afrocubà del wawancó està ple de passió i foc en el ball, inspirat en rituals de religions africanes es una part essencial de l'imaginari col·lectiu cultural de Cuba i del caràcter de la seva gent.

L’imaginari,
com un gran foc que inflama
però no crema.


10 Joc (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Si juguen ab la Jota també podem balla-la i abraçar així una música originalment aragonesa que també ha arrelat molt a catalunya.

Quin joc, la vida,
que sempre encén insòlits
senyals d’alerta.


11 Kitsch (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Amb una estètica musical ben Kitsch ens deixem portar per aquest poema a base de funky-disco.

De kitsch sol ser-ho
tot allò que t’allunya
del jo que et repta


12 Límits (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Mès enllà dels límits de la memòria, les emocions perduren en forma de cançó. Homenatge a les bandes sonores de les nostres vidas.

Enllà dels límits
a la recerca d’una
cançó enyorada.


13 Miratge (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

Amb la metàfora del miratge d'un oasi a l'ombra dels anys en la travessia del desert que és la vida, ens capbussem musicalment en el poema amb melodies arabesques i el ritme egipci saidi.

Com un miratge, un miratge
l’ombra dels anys, tan pròdigs
en meravelles.


14 Només (M. Martí i Pol/Jordi Bertran)

A base d'ensopegar i caure aprenem a caminar. Aquesta cançó ho diu tot jugant amb les síl·labes en clau de doo wop.

Només amb dubtes
t’aproparàs al ritme
de les certeses.


15 Obert (M. Martí i Pol/Dani Morén)

Un doble sentit, com a mínim, té el títol d'aquesta cançó:en primer lloc sintetitza l'esperit del disc durant la seva composició perquè hem treballat oberts a qualsevol gènere musical segons el que la poesia ens suggerís i en segon lloc perquè queda obert a continuar-se el projecte en un Volum 2 amb la resta de lletres-poemes de l'Abecedari Martinià.

Obert a totes
les músiques, què esperes
per fer prodigis?


Jordi Bertran

Jordi Bertran

Trajectòria musical


A finals dels ‘60 crea el seu primer grup musical: Els Penques. El 1969 graven una cinta cassette de música folk per a la discogràfica Aprilia.

El 1970 guanyen el segon premi en el “Concurs Promoció de Noves Veus” celebrat a la Cova del Drac. Posteriorment, amb els artistes finalistes (Llorenç i Pep Torres, JosepBisbal, Aracel.li Banyuls, Toni Llobet i d’altres) creen el primer musical de la Cançó: “Una de Barrets” dirigit per Lluís Crous, periodista de la revista musical Mundo Joven.

Amb aquesta obra recorren la geografia catalana i inauguren la Primera Edició de les “Sis hores de Canet”. El 1971 canvien de nom (Vi Bo) i graven un single amb la discogràfica RCA. Signen contracte amb Joan Moles i Núria Batalla, els managers més importants de l’època dins el món de la Nova Cançó. Amb ells recorren tota la geografia dels Països Catalans.

El 1974 estudia solfeig, guitarra i piano al Conservatori del Liceu i la seva activitat com a creador de cançons pren força.

El 1975 acompanya a la guitarra a la cantant Marina Rossell en diversos recitals, entre ells les “Sis hores de Canet”.

El 1976 acompanya a la guitarra a cantants com Jordi Margarit o Pere Còdols. Comença la seva activitat com a cantautor i dóna els primers recitals a la Sala Villarroel.

Del 1977 al 1988 continua la seva tasca de músic i compositor amb diversos grups de marionetes i teatre de carrer: El Grupo Taller de Marionetas, Col.lectiu d’Animació de Barcelona i Els Farsants. Aprèn a tocar mandolina i saxo.

El 1982 dóna recitals, com a cantautor a la Cova del Drac.

Del 1987 fins l’actualitat segueix composant cançons i músiques per a la companyia que porta el seu nom.

El 1999 surt al mercat francòfon un CD amb una cançó ("Le Petit Bonhomme en Mousse") de la que n’és compositor de la música (creada al 1978 per a un espectacle del Col.lectiu D’Animació de Barcelona). Esdevé molt popular i es venen milers de còpies.

El 2002 Crea la Banda Utròpica. Fan diversos recitals (Tàrrega, Teatre de Ponent, Fest. De Poesia de Vilassar de Munt. Etc.) i enregistren una maqueta amb quatre cançons d’en Joan Salvat Papasseit.

El 2005 rep el premi Cerverí a la millor lletra de cançó. ("La Novia Mutant").

El 2010 crea la banda Estem Salvats! i enregistren un CD ("Poeta de la Llum") amb lletres del poeta J. Salvat Papasseit i música del propi Jordi Bertran.


Dani Moren

Dani Moren

Trajectòria musical


Nascut a Barcelona, s' inicia a la música a principis dels anys 90 tocant guitarra, baix i bateria a formacions de pop-rock, jazz, blues, etc. realitzant gires i enregistraments a nivell nacional amb grups com ara Parkinson DC o Mandrágora.

El 1998 i fins el 2000 cursa estudis de Music Technology al Regne Unit que més endavant el portaran a treballar com a productor en diverses ocasions.

Més tard, com a guitarrista, passa a formar part de bandes que fusionen ritmes llatins, àrabs, funk i rock com Euzokée, Melange o la de la cantant de funk-rock brasilera Nina Veiga.

El 2004 funda grup de rumba fusió Caracola amb el que va publicar el seu disc “Principis” (Autoproduït, 2009).

Actualment també actua com a cantautor amb el nom de Dani Caracola en sales de petit format. L’estiu d’aquest 2010 ha produït el projecte Estem Salvats! del qual forma part també com a baixista.

toca el baix amb estem salvats i produeix el primer disc d'aquesta formació ("Poeta de la Llum") que lidera Jordi Bertran.

Ha publicat el primer disc en solitari "Cultures Viatgeres" (Autoproduït, 2012) com a Dani Caracola que presenta sol o amb la Banda de Ida y Vuelta amb un repertori de composicions originals impregnades de músiques del mon.

Forma part del col·lectiu Nit de Trovadores, amb qui va editar el primer disc "9 Gatos, arañando los domingos" (Autoeditat, 2013) i wl segon "Ronroneando".

Actualment es baixista de la "Wall Street Band" que acompanya al catautor aragonès Kike Ubieto y repeteix la formula productor-baixista amb "ABCD Martinià Vol1" de Jordi Bertran & Martinians.




Ariadna Just

Ariadna  Just

Trajectòria musical


Després d'estudiar a Berga i al Taller de Músicas de Barcelona harmonia i solfeig cursa les assignatures de saxo tenor, combo i improvització i va ser membre de la Marching Band i a la Jove Big Band del Taller de Músics.

Va participar en el disc de la Rusó Sala "La ciutat imaginària" i també al disc de Brams "Energia" aquesta vegada amb la Banda del Memorial Ricard Cuadra amb qui, a més dels Brams, també ha acompanyat a figures destacades com Lloll Bertran, Llibert Fortuny, Albert Guinovart i Elèctrica Dharma.

Ha estat membre de diverses formacions com Le Vian Sonore i actualment forma part del grup Estem Salvats! que musica poemes de Salvat-Pappasseit que van editar amb el disc "Poeta de la llum" (Discmedi, 2011) i Martinians amb poesia musicada de Miquel Martí i Pol amb el disc "ABCD Martinià Vol.1" que s'edita a principis del 2014, totes dues formacions liderades per Jordi Bertran.


Coqui Castells

Coqui Castells

Trajectòria musical


Nascut a Cardedeu, al 1978. Als anys 90 comença amb la bateria de la mà de Vicenç Soler a l'Escola de Música Moderna l'Estudi, posteriorment estudia amb els bateries Enric Illa, Ramon Angel Rey i Xavi Reija.

També realitza diferents cursos d'especialització al Taller de Músics. Actualment continua la seva formació estudiant arranjaments, harmonia i edició de partitures de la mà d'Àlex Martinez.

Ha format part de formacions d'estils molt variats com són el rock, blues, soul, jazz i pop electrònic. Alguns d'aquests grups són Paraulitics, Big Band de Cardedeu, Big Band Combo, Deu Blues Band, Mr. Face i la Comisió o People Sound, entre altes.

En l'actualitat forma part de grups i projectes com Alabrassband (Funk), Croma (World Music), Galetes Franklin (Soul), Estem Salvats (Cançó d'autor) i Relk (Pop) amb el qual ha guanyat diferents premis estatals i ha enregistrat tres cd's.


Adrià Heredia

Adrià Heredia

Trajectòria musical


Nascut a Barcelona el Novembre del 1980. Ha cursat el grau superior d'harmonia, solfeig i conjunt instrumental al Taller de Músics de Barcelona i és llicenciat en música moderna i jazz en l'especialitat de guitarra elèctrica per l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

Ha participat en diversos seminaris on ha tingut com a professors Adam Rogers, Gonzalo Rubalcaba, Horacio "el Negro" Hernandez, Armand Sabal-lecco entre altres.

Ha format part de diverses formacions de Jazz, Rock, Soul, Folk i Música Cubana.

També ha participat en enregistraments de discos d'artistes com Los Manolos (Rumba Catalana) o Childo Tomás (Música Africana)


Jordi Bertran & Martinians
Noticies

26 Febrer 2014





ABECEDARI POÈTIC

Jordi Bertran és un home tenaç, indestructible, un reconegudíssim titellaire que mai ha abandonat la vesant musical del seu esperit artístic. Després de musicar Joan-Salvat Papasseit, ara torna a la càrrega poètica posant ritme a la primera meitat dels poemes breus que Miquel Martí Pol va escriure a partir de les lletres de l’abecedari.
Aquesta obra autoeditada, titulada "Abcd martinià Vol. 1", la va presentar acompanyat del quartet Martinians el passat diumenge al caliu de la sala Koitton Club de Sants, el mateix barri que li dona el segon nom al festival.
Curiosa la varietat de ritmes triats per la banda a l’hora de vestir els textos del poeta de Roda de Ter. Va donar la sensació de viatjar rítmicament d’una punta a l’altra del món. Una visió lliure i molt particular inspirada en aquest poemari de capçalera.
Després d’assistir a aquesta estrena global, només ens manca esperar l’aparició del segon volum.




ABCD martinia - Contacte
Segueix-nos en Facebook
projectesmusicals@jordibertran.cat
618208829